Spam is over het algemeen ongevraagde en vrijwel altijd ongewenste e-mail. Meestal is het een reclameboodschap en/of een e-mail die aan vele duizenden mensen tegelijk is verstuurd. De e-mail is veelal afkomstig van een persoon of organisatie die niet bij de ontvanger bekend is. Aan spam wordt veel geld verdiend en het versturen van spam via Internet gaat relatief snel.
De hoeveelheid spam die op ons afkomt neemt toe. Op dit moment kan zo’n 80% van alle aangeboden e-mail worden gekwalificeerd als spam. Helaas valt spam niet uit te bannen maar Zijlstra Automatisering heeft maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat spam zoveel mogelijk wordt geweerd of herkenbaar gemarkeerd wordt. Het gaat om de maatregelen die in volgorde van toepassing zijn weergegeven.
Blacklisting
Een blacklist is een zwartboek (database) met daarin opgeslagen bekende IP-adressen die gebruikt zijn om spam (of virussen en dergelijke) te versturen. Wij maken gebruik van diverse internetblacklists. Deze blacklisten worden dagelijks bijgewerkt.
De volgende lijsten worden door Zijlstra Automatisering op dit moment gebruikt:
Als u op de lijst voorkomt kunt u contact opnemen met uw systeembeheerder of provider (ISP) om door te geven dat de mailserver op de blacklist staat. Zij kunnen daarna hun mailserver beveiligen en van de lijst laten halen. Deze informatie is te vinden op de website van de betreffende blacklist.
Spamfilters
Inkomende mailberichten die ondanks de genomen maatregelen op het gebied van blacklisting en resverse DNS binnenkomen worden door de aangebrachte spamfilters gecontroleerd op zogeheten "spamkenmerken". Als het bericht voldoet aan het predikaat "spam" dan wordt het berichtin quarantaine gezet. In uitzonderlijke gevallen kan een mailtje foutief als spam gemarkeerd worden deze worden handmatig door Zijlstra Automatisering doorgestuurd.