Het kan voorkomen dat e-mail die naar u verzonden wordt retour afzender gaat. Het kan ook voorkomen dat u een mail stuurt die niet kan worden afgeleverd. In de mail die retour komt, staat altijd de reden waarom de e-mail niet bezorgd kan worden.
Elke mailserver maakt zijn eigen retourberichten aan, dus het ziet er per server anders uit. De meldingen zijn vaak hetzelfde of lijken op elkaar. Hieronder eem overzicht van de meest vorkomende meldingen:
User unknown / mailbox unavailable:
De mailserver waar mail naartoe gaat bestaat wel maar het e-mailadres niet.
User quotum reached / inbox is full:
De ontvangen mailbox is vol.
Content marked as spam:
De ontvangende server geeft aan dat hij denkt dat uw bericht spam bevat. Dit kan komen door links in de mail of het aantal geadresseerden. Het kan ook simpelweg door de inhoud van de mail komen.
Domain doesn’t exist:
Het domein waar naartoe gemaild wordt (alles achter @) bestaat niet.
MX-records not present / not working:
Het domein waar mail naartoe wordt gestuurd accepteert geen e-mail.
Message expired:
Het bericht kon niet binnen een bepaalde tijd afgeleverd worden. De oorzaak is meestal het ontbreken of verkeerd ingesteld SPF record van de verzendende server.